Als je een verloop van een kleur naar een andere kleur wilt laten zien, dan zul je moeten bepalen welke tussenliggende kleuren je nodig hebt.

Op een computer zul je dat in het algemeen doen uitgaande van twee kleurcodes (die bestaan uit drie of meer getallen). Stel, de eerste kleur komt overeen met de code [ A , B , C ] en de tweede kleur met [ D , E , F ].

Het ligt dan voor de hand om deze codes gewoon te interpoleren. Dus precies in het midden tussen de twee kleuren komt dan de kleur die hoort bij [ ½A + ½D , ½B + ½E , ½C + ½F ] en op ¼ vanaf de eerste kleur komt de kleur die hoort bij [ ¼A + ¾D , ¼B + ¾E , ¼C + ¾F ], etc...

Logisch toch? Misschien wel, maar het geeft niet altijd het gewenste resultaat! Van helder rood naar wit (of naar zwart) gaat bijvoorbeeld nog wel goed.

Maar dit is wat er gebeurt als ik voor de codering Red Green Blue gebruik en dan interpoleer tussen helder rood en helder groen of helder blauw:

 

Helder oranje? Helder geel? Helder paars? Zou je toch verwachten... Kijk nu eens wat er gebeurt als ik voor de codering Hue Saturation Value gebruik:

 

Zelf ook een verloopje in HSV (en in RGB) uitproberen?

Van kleur Naar kleur
Hue [ 0° ... 360° >
Saturation [ 0,0 ... 1,0 >
Value [ 0,0 ... 1,0 >